اهمیت استفاده از آزمون های آنلاین

  استفاده از آزمون های آنلاین چگونه می باشد ؟ برگزاری آزمون به صورت آنلاین دارای چه مزیت هایی می باشد ؟

توسط HASHTADONOH در 23 تیر 1400

 

استفاده از آزمون های آنلاین چگونه می باشد ؟ برگزاری آزمون به صورت آنلاین دارای چه مزیت هایی می باشد ؟ برگزاری آزمون به صورت آنلاین دارای چه امکانات و کارایی هایی می باشد ؟ تفاوت آزمون های آنلاین و به روش سنتی در چیست ؟ روش های شرکت در آزمون های آنلاین و یا طراحی یک آزمون آنلاین ؟ و ... سوالاتی می باشد که قرار است در این مقاله به بررسی آنها بپردازیم.

همان طور که می دانید امروزه تکنولوژی و اینترنت در همه جای زندگی ما حس می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و هر روزه نیز بر این کارایی افزوده می شود .

 یکی از حوزه هایی که در ان از اینترنت استفاده می شود برگزاری آنلاین آزمون های مختلف می باشد که با انتشار ویروس کرونا این کارایی به حداکثر خود رسید و مشاهده می شود که امروزه بسیاری از آزمون های مدارس ، دانشگاه ها ، آموزشگاه ها  و ... همه به صورت آنلاین برگزار می شود .

آزمون های آنلاین معمولا در یک نرم افزار و یا سامانه مشخص تعریف می شوند و سپس لینک و یا ادرس سامانه و سایت مورد نظر را در دسترس شرکت کنندگان قرار می دهند و آنها نیز در آزمونی که شما طراحی کرده اید شرکت می کنند.

 برگزاری آزمون ها به صورت آنلاین و یا غیر حضوری دارای مزایا زیادی می باشد که به آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد اما نکته ای  که وجود دارد این است که آزمون های آنلاین علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز می باشند که مهم ترین آنها تقلب و عدم نظارت مناسب بر شرکت کنندگان می باشد.

 به همین دلیل می توان گفت که تا حدودی نتایج آنها با خطا نسبت به اصل نتیجه موجه است. مثلا ممکن است که دانشجو و یا دانش اموزان با تقلب کردن در آزمون و کمک گرفتن از دیگران در آزمون ها شرکت کنند که این باعث می شود که نتیجه بهتر از واقعیت باشد.

 البته با استفاده از تدابیر و امکاناتی می توان تا حدودی میزان تقلب را کاهش داد ولی نمی توان ان را به صفر رساند .

 اما اگر بخواهیم به برخی از مهم ترین مزیت های آزمون های آنلاین اشاره کنیم مهم ترین آنها عبارت است از :

 ۱ ) دارای هزینه های کم تر می باشد به صورتی که هزینه های کاغذ ، رفت و امد ، حقوق و دستمزد مراقبین امتحان  و .... همه حذف می شود و فقط هزینه های اینترنت و سامانه های ایجاد آزمون باقی می ماند .

 ۲ ) آزمون های آنلاین دارای امکاناتی همچون امکان اپلود عکس و فیلم ، امکان محدود کردن تایم به صورت دقیق ، امکان منع به بازگشت به سوال قبل و ... وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید .

 ۳ ) امکان استفاده از وب کم و یا ویس صوتی و ... .

تفاوت آزمون های آنلاین و به روش سنتی

تفاوت آزمون های آنلاین با آزمون های سنتی یا همان آزمون های کتبی در چیست ؟

همان طور که می دانید آزمون ها از قدیم تا به الان همه به صورت کتبی و یا برخی مواقع به صورت شفاهی اجرا می شدند به صورتی که شرکت کنندگان باید در جایی مشخص قرار می گرفتند و به سوالات آزمون به صورت کتبی و نوشتن پاسخ می دادند ، این روش دارای معایبی می بود از جمله معایب این آزمون ها ، امکان اشتباه در تصحیح ، اسراف در کاغذ ، دارای هزینه های بیشتر و ... می باشد .

 بهترین مزیت ان نیز این است که می توان تقلب را تا حد زیادی کاهش داد و حتی به صفر رساند .

 با پیشرفت علم و اینترنت آزمون های آنلاین به کار گرفته شدند که در این گونه آزمون ها شرکت کننده از طریق تلفن هوشمند و یا لپ تاب با اتصال به اینترنت و وارد شدن به لینک آزمون از راه دور به صورت غیر حضوری و آنلاین به سوالات آزمون پاسخ می دهد که در قسمت های قبل به مزیت ها و معایب آن اشاره کردیم .

روش های شرکت در آزمون های آنلاین

شرکت در آزمون های آنلاین به چه گونه می باشد ؟ آزمون های آنلاین باید در محیط های مجازی مانند آپ های خاص ، سامانه و یا بات های خاص طراحی می شوند و سپس لینک آزمون در اختیار افرادی قرار می گیرد که قرار است در آزمون شرکت کنند.

 این آزمون ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتواند اطلاعات فرد را بخواند و فقط به ان فرد اجازه شرکت را بدهد مثلا با شماره دانشجویی و یا کد ملی و ... می توان افراد را شناسایی کرد .

 امروزه بسیاری از دانشگاه ها و اموزشگاه ها برای خود سامانه و وب سایت هایی را طراحی کرده اند و در ان به صورت خصوصی مخصوص دانشجو های خود آزمون تعریف می کنند

.

https://porsall.com/ساخت-آزمون-آنلاین

آخرین مطالب