دو موضوع مهم در تعیین قیمت روز خودرو؛ شاسی و روغن ماشین

هنگام خرید خودروی کارکرده مسائل مختلفی موجب تعیین قیمت روز خودرو می‌شود. وجود برخی عیب‌ها مانند رنگ‌شدگی بدنه،

توسط HASHTADONOH در 20 آذر 1399

هنگام خرید خودروی کارکرده مسائل مختلفی موجب تعیین قیمت روز خودرو می‌شود. وجود برخی عیب‌ها مانند رنگ‌شدگی بدنه، عیب‌های جلوبندی، اشکالات موتوری یا اشکال در شاسی خودرو در قیمت‌گذاری خودرو موثر هستند. در این مقاله دو اشکال فنی ایراد در شاسی و روغن سوزی اشاره می‌کنیم که در خودروهای کارکرده بسیار به چشم می‌خورد و در صورت توجه نداشتن به آن‌ها، خریدار مبلغ زیادی را متضرر خواهد شد.

به نقل از عصر ایران قیمت روز خودرو به نقل از رییس کل بانک مرکزی قرار است با قدرت و توان بیشتری کاهش بیابد و یا با همین نرخ ارز تثبیت شود. براساس این وعده به این زودی‌ها در بازار خودرو نیز نوسانات شدید قیمتی تکرار نمی‌شود و در نتیجه ریسک در بازارها پایین خواهد آمد. حداقل به این زودی‌ها قرار نیست بازارهای داخلی درگیر نوسانات شدید قیمت روز خودرو شوند و فرصت خوبی برای خرید و فروش خودرو برای افراد پیش آمده است. حال در این مقاله به دو مورد مهم روغن موتور و شاسی و تاثیر خرابی آن‌ها در قیمت روز خودرو اشاره می‌کنیم.

روغن موتور

اولین نقش روغن موتور در خودرو، روان‌سازی اتصالات لغزنده خودرو است. موتور خودرو از قطعات متحرکی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. یکی از این قطعات، پیستون‌ها هستند که داخل سیلندر حرکتی رفت و برگشتی دارند و این حرکت توسط میل‌لنگ به یک حرکت دورانی تبدیل می‌شود و به گیربکس منتقل می‌شود. روغن خودرو وظیفه دارد که فضای بین پیستون و سیلندر را روان کند. اگر فضای خالی بین پیستون و دیواره سیلندر وجود داشته باشد، قسمتی از انرژی ایجاد شده ناشی از انفجار و احتراق موتور هدر می‌رود.  

نشانه‌های روغن سوزی

برخی اوقات هنگام کار کردن موتور خودرو، روغن نیز مانند سوخت سوزانده می‌شود و در اصطلاح موتور روغن سوزی پیدا می‌کند. از جمله نشانه‌های روغن سوزی این است که مقداری دود از اگزوز خودرو خارج می‌شود. البته هر خروج دودی از اگزوز نشانه روغن سوزی نیست؛ ولی با توجه به میزان روغن سوزی، میزان دود متغیر خواهد بود.

دود ناشی از روغن سوزی معمولا آبی است. ولی گاهی آنقدر میزان دود کم است که نمی‌توان متوجه آن شد. در این شرایط برای تشخیص روغن سوزی، می‌توان با بررسی شمع خودرو به وجود روغن سوزی پی برد. کافی است شمع خودرو را بازکنید، اگر دوده بیش‌ازحد معمول در قسمت پلاتین شمع وجود داشته باشد و یا در اطراف شمع چربی روغن باشد، نشانه روغن سوزی است.

 روغن سوزی قیمت روز خودرو را کاهش می‌دهد

اگر خودرویی دچار روغن سوزی شده باشدف نشانه اشکالات مهمی در موتور خودرو است که باعث می‌شود به همراه سوخت اصلی مقداری روغن نیز سوزانده شود. روغن سوزی خودرو قابل درمان است؛ اما هزینه زیادی بر دوش شما تحمیل می‌کند. برای رفع این مشکل باید رینگ‌های پیستون، گایت‌ها و حتی واشر سر سیلندر بازدید شده و در صورت نیاز تعویض شوند. به همین دلیل قیمت روز خودرو با در نظر گرفتن این هزینه‌ها در هنگام خرید درنظر گرفته می‌شود.

شاسی خودرو، اسکلت بندی خودرو

 شاسی، مهم‌ترین قسمت خودرو است و تمام قطعات بر روی شاسی خودرو نصب می‌شوند. شاسی تاثیر زیادی بر روی سایر قسمت‌های خودرو از جمله سیستم فنربندی، فرمان و ترمزها دارد. اگر شاسی خودرو دچار مشکلی شود، به دلیل مخفی بودن آن، ممکن استمتوجه اشکال نشویم. وجود شکستگی و ترک است بیشترین مشکلی است که در شاسی خودرو بروز می‌کند. به همین دلیل هنگام خرید خودرو باید شاسی به دقت بررسی شود زیرا در صورت شکستگی در آن، قیمت روز خودرو کاهش می‌یابد.

چگونه به ایرادات شاسی خودرو پی ببریم؟

دانستن این موضوع نیاز به تخصص دارد، چند نشانه می‌تواند این مسئله را نشان دهد. اولین روش این است که شاسی را کامل و به خصوص از قسمت اطراف لاستیک‌ها مشاهده کنید. بیشتر اوقات شاسی خودرو به دلیل تصادف دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل اگر در بدنه خودرو ناهمواری‌های نامتعارف و شدید مشاهده کردید، باید به اشکال در شاسی نیز شک کنید. راه دیگر برای تشخیص این مسئله صداهای زیاد و نامتعارف در کابین خودرو است. این موضوع نیز نشانه شکستگی و ترک در ساشی خودرو هستند. فراموش نکنید که نقص در شاسی خودرو تاثیر زیادی روی قیمت روز خودرو دارد و به میزان زیادی آن را کاهش می‌دهد.

اهمیت شاسی خودرو

خرابی شاسی خودرو به معنای خرابی‌ در سیستم فنربندی خودرو است. به این معنا که در صورت خرابی شاسی باید منتظر اشکال در جلوبندی و لاستیک سابی و به خطر افتادن سلامتی و ایمنی سرنشینان خودرو باشیم. اگر شاسی خودرویی به علت تصادف د تغییر شکل پیدا کند و تعمیر نشود، کنترل خودرو توسط راننده سخت شده و به اصطلاح خودرو گیج می‌شود. در این صورت با کوچک‌ترین اتفاقی ممکن است کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و اتفاقات ناخوش‌آیندی بیافتد. علاوه بر آن توجه داشته باشید که قیمت روز خودرو نیز متاثر از سلامتی شاسی خودرو است.

البته باید در نظر داشت که برخی ایرادات  شاسی قابل رفع نیستند. در نتیجه یک خودروی معیوب هیچ‌گاه به خوبی فروش نمی‌رود و قیمت روز خودرو بسیار کمتر از قیمت متعارف نمونه‌های سالم آن در بازار خودرو خواهد بود. به همین دلیل هنگام خرید خودرو حتما به این مسئله توجه داشته باشید تا در پرداخت قیمت روز خودرو دچار خسازت نشوید.

کلام پایانی

در هنگام خرید خودروی دست دوم باید فاکتورهای زیادی را رعایت نمود تا متضرر نشد. به همین دلیل دقت و وسواس زیاد در این مورد کار درستی است که موجب می‌شود قیمت روز خودرو به درستی محاسبه شود و دچار خسارت نشوید. از جمله مواردی که تاثیر مستقیم بر قیمت روز خودرو دارد، سلامت شاسی خودرو و نداشتن مشکل روغن سوزی است است.در صورتی که هرکدام از این موارد ایجاد شود، هزینه‌های زیادی بر دوش شما تحمیل می‌کنند و از خرید خودرو دچار خسارت می‌شوید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن