رژیم کتوژنیک و دیابت نوع دوم و میوه های مجاز

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع دوم   اگر کنجکاو هستید که چطور این فرآیند صورت میگیرد، دکتر روشن ضمیر متخصص تغ

توسط HASHTADONOH در 11 دی 1400

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع دوم

 

اگر کنجکاو هستید که چطور این فرآیند صورت میگیرد، دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک  باید بگوییم که رژیم کتوژنیک با تاثیر بر ذخایر گلیکوژن و آب در بدن، باعث کاهش وزن میشود. برای اینکه رژیم غذایی کتو خود را کاملا بر پایه اصول انجام داده باید بدانید که در این رژیم غذایی چه غذاهایی مجاز بوده و میتواند در سبد روزانه شما قرار بگیرند. تفاوت رژیم کتوژنیک این است که به شدت میزان کربوهیدرات مصرفی شما را کاهش میدهد و چربی را جایگزین آن میکند.

از لحاظ تئوری افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 که انسولین دریافت می کنند، میتوانند در معرض هایپوگلایسمی قرار بمیگیرند که با وجود محدودیت مصرف کربوهیدرات در رژیم کتو این خطر افزایش میباد. با این حال، برخلاف تصور این میوه نه تنها برای این نوع رژیم کاملا مناسب است، بلکه شیرینی آن کاملا شما را راضی خواهد کرد! بسیاری از میوهها کربوهیدرات زیادی دارند و به همین دلیل مناسب رژیم کتوژنیک نیستند. رژیم کم کربوهیدرات (۵٪ کالری روزانه) مثل رژیم اتکینز و رژیم کتوژنیک بدن را به فاز کتوز میبرد و از رژیم های نامتعادل کاهش وزن هستند. شما در هر مرحله از رژیم غذایی تیم تخصصی تغذیه و رژیم درمانی همراه شما خواهد بود تا شما را در رسیدن به وزن دلخواه و ایده آل خود همراهی کند.

در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد

در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد پیش از اینکه به این مطلب بپردازم که در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد باید عرض کنم وقتی صحبت از رژیم غذایی می‌شود از نگاه علمی و از دید یک متخصص تغذیه، رژیم غذایی فقط خوردن یا نخوردن یک ماده غذایی نیست. اگرجزو افرادی هستید که از من رژیم غذایی گرفتید احتمالاً بارها از بنده شنیده اید که رژیم غذایی فقط یکسری باید نباید در خصوص مصرف و عدم مصرف بعضی مواد غذایی نیست، بلکه رژیم غذایی بایستی برای هر فردی بر اساس تمام شرایط و مشخصات او طراحی شود، فقط به این قضیه فکر کنید که یک متخصص تغذیه در 12 سال تحصیل خود در دانشگاه که فقط در مورد اینکه در یک رژیم، چه مجاز است و چه نیست، نمی‌خواند! 

کتوژنیک، رژیم کیتو یا (Keto Diet)

رژیم کتوژنیک همچنین می تواند تغییری در تعادل آب و مواد معدنی بدن شما ایجاد کند ، پس اضافه کردن نمک به وعدههای غذایی یا مصرف مکملهای معدنی می تواند کمک کند. برای رسیدن به وزن ایده آل و بطورکلی تنظیم وزن یک رژیم غذایی متعادل که هم نان داشته باشد هم برنج داشته باشد هم گوشت هم میوه و هم سزیجات و هم لبنیات اما به میزان کافی و محاسبه شده برای شما بسیار ضروری است. 1. غذای عمده مغز، گلوکز است (همان قندی که در نان، برنج و ماکارونی وجود داره و روزانه تا حدی باید به بدن برسد ) پس من وقتی این رژیم را دارم این ماده به بدن من نمیرسه و به مرور سیستم عصبی دچار اختلال میشه و فرد دچار اضطراب و کاهش آستانه تحمل و حتی افسردگی هم میتواند دچار شود.

توجه داشته باشید درصورتیکه این رژیم به طور مداوم استفاده شود، MCT ها منجر به ناراحتیهای معده و اسهال میشوند. کتون بادی ها خون را اسیدی میکنند و باعث خروج کلسیم از استخوان و پوکی استخوان میشوند. برای اینکه همچنان تابع قوانین رژیمتان باقی بمانید، باید انواع میوههایی را که مصرف میکنید، محدود کرده باشید. اغلب رستورانها برای شما انواع گوشتها و ماهیها را سرو میکنند.

پس هنگامی که به رستوران میروید از منوی غذایی گوشت را انتخاب کرده و مواد غذایی با کربوهیدرات بالا را با سبزیجات جایگزین کنید. رژیم کتوژنیک یک رژیم پرچرب با کربوهیدرات کم است که شباهت زیادی به رژیم کم کربوهیدرات آتکینز دارد. رژیم کتوژنیک ممکن است تعادل آب و مواد معدنی را در بدنتان برهم بزند؛ بنابراین به وعدههای غذاییتان کمی نمک اضافه کنید یا از مکملهای غذایی استفاده کنید. رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی با حداقل ممکن کربوهیدرات و مواد نشاسته ای و در عوض سرشار از چربی نظیر خامه، کره، آجیل، روغن ها و آووکادو میباشد.

بعضی ادویهها و سسها چون ممکن است شکر داشته باشند. افراد چاق نیز چون استروژن بالاتری در بدن دارند (از بافت چربی آزاد میشه) و هم اگر رژیم کتو بگیرند (چربی رژیم بالاست) در معرض ابتلا به سرطان های سینه و رحم و تخمدان و پروستات هستند. رژیم کتوژنیک محرک سرطان های وابسته به هورمون است و به هیچ وجه برای کاهش وزن توصیه نمیشه زیرا یکی از عواملی که سبب سرطان سینه و رحم و تخمدان و پروستات میشه افزایش استروژن در بدنه که این هورمون هم از تحمدان ترشح میشه هم از بافت چربی .

بسیاری از مردم فکر میکنند که رژیم کتوژنیک سبب کاهش بروز سرطان، کاهش وزن و جلوگیری از ایجاد سرطان میکند اما این تصور درست نیست. تاریخچه رژیم به درمان در بیماری صرع (تشنج) برمیگرده که طبق نظر پزشک تغذیه برای یک دوره ی مشخص استفاده میشود. رژیمهای کتوژنیک MCT برای درمان صرع استفاده میشود. به طور ساده، رژیم کتوژنیک نوعی پرهیز غذایی است که بر پایۀ کربوهیدرات بسیار کم بنا شده و از بسیاری جهات به رژیمهای اتکینز و کم کربوهیدرات شباهت دارد. رژیمهای غذایی سنگین اکثر اوقات عواقب زیادی برای اشخاص دارند. یک دوم فنجان شاهتوت، ۳٫۱ گرم کربوهیدرات، ۳٫۸ گرم فیبر و ۳٫۵ گرم قند دارد و مقادیر زیادی از پتاسیم، ویتامین سی و ویتامین کای بدن شما را تامین میکند.

کتوژنیک، رژیم کیتو یا (Keto Diet)، یک رژیم غذایی با چربی بالا؛ کربوهیدرات پایین و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر رژیم آنلاین آردایت https://rdiet.ir/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن