هههه... گوش کن! آیا صدای پوشاک مردانه را می شنوید؟

بیشتر پیراهنهای مردانه روی سینه چپ خود جیب دارند که به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد، جیب در پیراهنهای مردانه

توسط مدیر سایت در 19 اردیبهشت 1402

بیشتر پیراهنهای مردانه روی سینه چپ خود جیب دارند که به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد، جیب در پیراهنهای مردانه برای ایجاد تنوع در مدل افزوده شدهاست و کاربرد و ضرورت خاصی ندار. این صفحه آخرینبار در ۱۳ اوت ۲۰۲۲ ساعت ۰۱:۰۹ ویرایش شدهاست. پژوهشگران در تحقیقات خود در مورد پوشاک زنانه ساسانیان به دلیل کمیاب بودن مواد اولیه موجود در مقایسه با لباس مردانه ساسانیان دچار مشکل شدهاند. کلاش: پاپوشی است به رنگ سفید که قبلاً توسط هورامانیها ساخته میشود که از بدبو شدن پا جلوگیری میکند و پا را خنک نگه میدارد از خصوصیات ان فصلی بودن ان است و نمیتوان از ان در فصل زمستان یا فصول باران زا استفاده کرد. نوع دیگر پلیورها یقه اسکی هایی هستند که برایمان غریبه نیستند چرا که هر کسی این نوع پلیور را حداق یک بار پوشیده است. تا قرن هجدهم پیراهن به عنوان زیرپوش استفاده میشود و تنها یقه آن قابل مشاهده بود. برای اطمینان خاطر مشتریان، تیم پشتیبانی وب پوش شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 الی 17 آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما مشتریان عزیز می باشند. این تن پوش دارای آستینهایی تنگ بود که در قسمت مچ با دو سه دکمه بسته میشد. تمام ملل و اقوام در کنار ویژگیهای سنتی دارای انواع پوشاک و لباسهای سنتی خود میباشند.

ارمنیان جاواختی و آخالکالاکی که اصولاً از کارین مهاجرت کردند مدتهای طولانی لباس سنتی خود را حفظ نمودهاند. لازم به توضیح است که پسران جوان امروزی بهندرت پیچ میبندند. دختران نیز بهندرت کلاوه یا گلگله بر سر میکنند. گلگله رشته طویلی از ابریشم سیاه و سفید است که آویزههای ابریشمی دارد و از روی روسری به شکل جالبی بسته میشود. بهترین جنس برای رسمی ترین کت تک از جنس فاستونی است و در رنگ های محدود تهیه می شود. و معمولاً زمان بیشتری برای اتوکشی صرف میشود. جلیقه: معمولا از جنس مخمل بوده و سکههای قدیمی که در قدیم بهعنوان پسانداز خانمها به آن دوخته میشد و بهمرور زمان به جزئی از لباس تبدیل شده است، زیبایی خاصی به آن میبخشد و غالبا نیز کراس و جلیقه با شلیته همرنگ انتخاب میشدند. پوشاک سنتی بازتابکنندهٔ این تغییرات جغرافیایی و مسکونی و همچنین بیانکنندهٔ هویت فردی و گروهی، اجتماعی و اقتصادی، مراحل چرخهٔ زندگی، و تغییر روندهای اجتماعی و سیاسی است، که در نهایت به خلق سبکهای جدید، و تبادل انواع پوشاک منجر میشود. پشتونهای شرقی شینواری، نوعی کلاه مخروطی (به پشتو: دَروزَو خولَی) از کاه گندم میپوشند و همچنین در بین مردمان باشندهٔ کوههای بلند مناطق شمال شرقی، کلاههای نَمَدی گِرد مرسوم است.

پوشیدنیها همچنین میتوانند نشان دهندهٔ باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی باشند. این نوع ساقپوش منحصر به منطقهٔ نورستان است و در هیچ جای دیگر افغانستان یافت نمیشود. سویشرت جلو باز است و زیپ می خورد. از انواع بلوز مردانه می توان به بلوز یقه گرد، بلوز یقه هفت و بلوز زیپ دار اشاره کرد. پلیورهای یقه هفت را با پیراهن مردانه می پوشند. البته راحتی در شستشو و از بین رفتن عدم ماندگاری لکه ها، از نقاط مثبت پیراهن به شمار می رود. در زیر دستار نوعی کلاه با اشکال و طرحهای تزئینی متنوع پوشیده میشود. این دو کلمه دارای یک معنی هستند به صورتی که به نوعی پوشیدنی اطلاق می شوند که بدون آستین هستند و زیر کت و روی پیراهن پوشیده می شوند. زیر این کت ها پیراهن یا یک ژاکت تنگ پوشیده می شود. ۱. که وا پاتول: که به جای کت و شلوار معمولی میپوشند ولی شکل و دوخت آنها غیر از مد کت و شلواری است که معمول میباشد؛ که وا یا کت لباس کردی تقریباً به صورت یک ژاکت نظامی میدوزند با این تفاوتکه که وا جیبهای کنارهای ندارد و ضمناً چاک آن کاملاً از طرفین راست و چپ باز میشود بعلاوه غیراز چاک کنارهای آستینهایش چاک دارا ست.

نقطه تمایز ژاکت و پلیور این است که ژاکت جلو باز و پلیور جلو بسته است. پچ را که در نواحی سقز مرز میگویند روی کلاه مخصوص به نام عارقچین میبندند عارقچین را از نخ و مخصوصاً از نخهای قرقرهای با میل قلاب میبافند و این کار مخصوص زنان و دختران کرد است اغلب برای زیبایی بیشتر آن را از نخهای سیاه وسفید و به مقدار کم نخهای رنگین پرنقش میبافند. ولی پیج هر قومی جداست و مخصوص آن قوم. نوعی روسری با نقشهای مخصوص است که در مراسم شادی و عزا استفاده میشود. فرنجی یا قوتهباڵ: یا «فرهجی» که ویژه مردان ناحیه اورامانات و برخی کردهای جنوبی (کرمانشاه و ایلام) است و از نمد ساخته و آماده میشود. هودی (Hoodie) نام پوشاک آستین بلند کلاه دار با دو جیب در پایین یا بدون جیب و در سه مدل جلو بسته و جلو باز با زیپ یا دکمه است که تفاوت ان با سویتشرت در داشتن کلاه است. دوخت شلوار کردی یا پاتول بدین ترتیب است که دهانهای تنگ و بدنهای گشاد دارد و به جای کمر انتهای آن را که گشادیش بیش از دوبرابر یک شلوار معمولی است با بندی که دخین نامیده میشود و از توی قسمت تا شده آن لیفه گذشته میبندند و از کمر به پایین که وا را داخل پاتول کرده و بند پاتول را روی ان میبندند.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد منبع لطفا از صفحه ما بخواهید.

آخرین مطالب