SEO چیست و چگونه می تواند به توسعه برند کمک کند؟

سئو چیست به زبان ساده همه چیز در مورد seo که باید بدانید!

وقتی کاربران به دنبال اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات هستند، معمولا اولین اقدام آن‌ها جست‌وجو در گوگل است. دقت داشته باشید که 75 درصد از کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جست‌وجو عبور نمی‌کنند. اگر موتور جستجو متوجه بازخورد منفی کاربران از تعامل با سایت روی گوشی شود، افت رتبه‌ها از راه می‌رسند. گوگل ابزارها و معیارهای مختلفی برای سئو موبایل در اختیار متخصصان می‌گذارد؛ نباید از آنها غافل شد. بهترین رویکرد در لینک بیلدینگ این است که لینک‌ها به‌طور طبیعی و به‌خاطر عملکرد محتوا ساخته شوند.

در این روش متخصص سئو با دور زدن گوگل سعی می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مدنظرش برسد. استفاده از روش‌های کلاه سیاه منجر به جریمه گوگل شده و نتیجه فاجعه‌باری را برای سایت به همراه خواهد داشت. لینک‌سازی داخلی (internal link) باید بین صفحاتی انجام شود که موضوع آن‌ها به‌نوعی یک انتیتی برای یکدیگر محسوب می‌شود. بنابراین هرگز از صفحات داخلی به‌صورت تصادفی یا بدون هدف به یکدیگر لینک ندهید. به‌این‌ترتیب، یک شبکه منسجم و مرتبط از اطلاعات را برای کاربران و موتورهای جستجو می‌سازید.

از لحاظ فنی وجود متن کم نسبت به کدهای یک صفحه موجب می‌شود که کرالر های موتورهای جستجوی نظیر گوگل در زمان ارزیابی و بررسی محتوا و ماهیت صفحات وب سایت شما اطلاعات کافی و مناسبی را به دست نیاورند. با توجه به این دو روش که از آنها نام برده شد موتورهای جستجو نمی‌توانند Orphan Page را به وسیله لینک‌ها پیدا کنند و در نتیجه این صفحات ایندکس نشده باقی می‌مانند و هیچ وقت به صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده نمی‌شوند. به این صورت که اگر اینگونه صفحات در نقشه سایت شما لیست شده باشند می‌توانند یک مشکل جدی برای سئو وب سایت شما محسوب شوند. موتورهای جستجوگر نظیر گوگل به طور معمول صفحات موجود در یک وبسایت را از دو روش پیدا می‌کنند. روش اول کرالر، لینک‌های موجود در صفحات وب سایت را دنبال می‌کند تا به صفحات جدید دسترسی پیدا کند.

همچنین، برند‌های معتبر معمولاً لینک‌های برگشتی بیشتری از وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند، که این لینک‌ها به بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کنند. به طور کلی، برند سازی در سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به بهبود نتایج جستجو و رشد آنلاین کسب‌وکار شما کمک می‌کند. وظیفه اصلی سئو و بهینه سازی وب سایت، کمک کردن به وب سایت‌ها برای دستیابی به نتایج مناسبی در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر سئو به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا رتبه مناسبی در نتایج جستجوی طبیعی کلیدواژه‌های سرچ شده توسط کاربران در مرورگرها کسب کنند و همچنین به افزایش ارتباط بین صفحات وب سایت نیز کمک میکند. نشان دادن وب سایت‌هایی که با موضوع سرچ شده توسط کاربران بیشترین ارتباط را دارند، مزیت‌های فراوانی را برای کاربران و حتی موتور جستجوگری که از آن استفاده می‌کنند، دارد. سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها اطلاق می‌شود که با هدف بهبود رتبه یک وب‌سایت در نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو مانند گوگل به کار گرفته می‌شود.

سئو کلاه سفید تمرکز دارد که وب‌سایت‌ها به تجربه کاربری بهتر و محتوای ارزشمند بپردازند و قوانین موتورهای جستجو را رعایت کنند. این روش به طولانی مدت به موفقیت و استقامت در جستجوهای آنلاین کمک می‌کند و از تنبلی‌های مخرب مانند جلب ترافیک تقلبی یا استفاده از تکنیک‌های ممنوعه خودداری می‌کند. سئو کلاه سفید یا “White Hat SEO” یک روش اخلاقی و مجاز برای بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو است. این روش توسط وب‌سایت‌ها و متخصصان سئو با رعایت قوانین و مقررات موتورهای جستجو مانند Google انجام می‌شود. در واقعه، سئو کلاه سفید به بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت به نحوی می‌پردازد که به مخاطبان و موتورهای جستجو ارزش افزوده و کیفیت را ارائه کند.

این روش با افزایش آگاهی از برند و «اشاره به نام برند» (Brand Mentions) اثر مثبتی در سئوی وب‌سایت دارد. جالب است بدانید طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان سئو، وب‌سایت‌هایی که در صفحات خود به وب‌سایت‌های معتبر لینک خروجی ایجاد می‌کنند، در اولویت رتبه‌بندی بالاتری در مقایسه با وب‌سایت‌های بدون لینک خروجی قرار می‌گیرند. پس از تعیین کلمه کلیدی اصلی صفحه، باید به سراغ بهینه‌سازی عنوان سئو و توضیح متا بروید. در ادامه یاد می‌گیرید روش بهینه‌سازی این دو بخش در سئو داخلی چیست و به چه نکاتی باید توجه کنید. با انجام موارد گفته شده و استفاده از سئو برای برندینگ، می توانید جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید و برای کلمات کلیدی مورد نظر خود جهت برندسازی دیده شوید.

سایت‌هایی که به تبلیغات مخرب، پاپ‌آپ‌های زیاد یا هرزنامه‌ها متکی هستند، معمولاً تجربه کاربری ضعیفی دارند و موتورهای جستجو آن‌ها را جریمه می‌کنند. موتورهای جستجو نرخ کلیک (CTR) را به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند و عناوین و توضیحات متا جذاب و محتوای باکیفیت می‌توانند CTR را افزایش دهند و بهبود رتبه‌بندی را تسریع کنند. چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که ایجاد لینک‌های معتبر و باکیفیت دشوار است و نیاز به استراتژی‌های خلاقانه و روابط عمومی قوی دارد. راه‌حل برخی از متخصصان سئو به این چالش، تولید محتوای ارزشمند که به صورت طبیعی لینک جذب کند، ارتباط با وب‌سایت‌های معتبر و استفاده از تکنیک‌های مانند گسترش مطالب  است. همانطور که پیشتر گفتیم محتوا یکی از مهمترین ابزارهای سئو است و تولید محتوای جدید، منحصربه‌فرد و باکیفیت برای جذب و نگه ‌داشتن کاربران و بهبود رتبه‌بندی ضروری است.

این روش همان‌طور که از نامش پیداست از ترکیب سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه‌سفید پیروی می‌کند. این شاخص جهت بالابردن رتبه سایت از روش‌هایی استفاده می‌کند که به‌صورت کلی غیرقانونی نیستند. محتوای شما با استراتژی سئوی شما دست به دست هم میدهند تا محصولات و خدمات شما را برای کاربران بیشتری به صورت آنلاین تبلیغ کند و بتوانید فروش و درآمد بیشتری را برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید. حقیقت اینه هنوز هیچ شرکتی در زمینه سئو نتوانسته روش قیمت گذاری دقیقی رو تعیین کنه حتی شرکت های سئوی مطرح جهان هم با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه می گم قیمت سئو و بهینه سازی یک سایت رو مشخص می کنند. حال که به سوال اهمیت سئو برای چیست پاسخ دادیم بریم تا به ادامه مطلب برسیم.

برای اینکه یک صفحه در نتایج موتورهای جستجو گنجانده شود، باید توسط خزنده‌های موتور جستجو ایندکس شود. این خزنده‌ها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که وب‌سایت‌ها را اسکن و اطلاعات مربوط به محتوای آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. یکی دیگر از بحث‌های رایج در تحلیل سئو سایت‌ها، طبقه‌بندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند. در روزگار سلطه گوشی‌های هوشمند بر بازاریابی دیجیتال، غفلت از بهینه‌سازی سایت برای موبایل اشتباهی بزرگ است. وبسایت‌های نامناسب برای صفحه نمایش موبایل، تجربه کاربری بسیار بدی بر‌جای می‌گذارند.

درنتیجه با فعالیت در آن و بهینه‌سازی محتوا برای جست‌وجو، مخاطبان بالقوه زیادی خواهید داشت. سئو یوتیوب می‌تواند به شما کمک کند تا ویدیوهای‌تان بیشتر دیده شود که به بهبود رتبه سایت خودتان هم تا حد زیادی کمک می‌کند. در دنیای دیجیتال امروزی که اینترنت، منبع اصلی اطلاعات و تجارت است، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO) نقشی اساسی در تعیین سرنوشت یک وب‌سایت ایفا می‌کند. در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه SEO می‌تواند حضور شما در دنیای آنلاین را بسیار حرفه‌ای‌تر کند، تعامل کاربر را افزایش داده و حتی تبدیل کاربر له مشتری‌ها را بهبود دهد. الگوریتم نوآورانه PageRank سئو گوگل، نحوه رتبه‌بندی صفحات وب توسط موتورهای جست‌وجو را متحول کرد. PageRank به جای تکیه صرف بر تطابق کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت پیوندهایی را که به یک صفحه اشاره می‌کنند، در نظر گرفت که نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری ارائه می‌داد.

به عنوان مثال شما می‌توانید با تبلیغات در اینستاگرام و انتشار لینک صفحات مهم وبسایت خود در این شبکه اجتماعی‏، ترافیک سایت خود را افزایش دهید. موتور جستجو گوگل، یکی از شناخته‌شده‌ترین موتورهای جستجو در جهان است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است. این موتور جستجو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، صفحات وب را بررسی کرده و نتایج متناسب با جستجوهای کاربران را به نمایش می‌گذارد. توجه داشته باشید که مفهوم سئو با تجربه کاربری به صورت کامل گره خورده است، در واقع سئو تنها برای ربات های موتور های جستجو نیست! اشتباه نکنید اگر سایت خود را تنها برای موتور های جستجو بهینه کنید خیلی زود از سطر نتایج به قعر نتایج خواهید رفت! همان‌طور که گفتیم، لینک‌سازی مناسب که بخشی از استراتژی سئو کلاه سفید است، به رتبه‌گیری مناسب وب‌سایت کمک زیادی می‌کند.

زبان PHP یک زبان اسکریپت نویسی متن‌ باز Open-Source سمت سرور است که برای به وجود آوردن صفحات وب پویا که با دیتابیس کار می‌کنند طراحی و تولید شده است. HTML یک زبان نشانه گذاری محسوب می‌شود و مخفف عبارت Hypertext Markup Language می‌باشد. این زبان موجب می‌شود تا عکس‌ها و محتوای موجود در فضای اینترنت با شکل‌های مختلف و گوناگونی در مرورگر شما قابل مشاهده باشند. به متن لینک‌های گفته می‌شود که در آن از یک عبارت عمومی و یا یک کلمه استفاده شده باشد. به عنوان مثال لینکی که تحت عنوان (اینجا را کلیک کنید) در وبسایت ها دیده می‌شود از جمله این گونه انکر تکست ها می‌باشد.

یادگیری، اجرا و پیگیری بهبود عملکرد وب‌سایت در صفحه نتایج نیازمند صرف هزینه و زمان است و نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع از سئو نتیجه بگیرید. اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو چیست و چه انواعی دارد و اصلی‌ترین روش‌های انجام آن کدامند. در این بخش سه مفهوم سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را بررسی می‌کنیم. دو اصطلاح کلاه سفید و کلاه سیاه از شخصیت‌های مثبت و منفی فیلم‌های وسترن وارد سئو شده و تکنیک‌هایی را که سئوکاران برای بهبود سئوی وب‌سایت به‌کار می‌گیرند از نظر هم‌خوانی با قوانین و دستورالعمل‌های گوگل توصیف می‌کنند. همان‌طور که در بالاتر نیز گفته شد، سئو (SEO) مجموعه‌ای از روش‌هایی است که برای بهبود سایت شما برای افزایش بازدید کاربران به‌صورت طبیعی است.

امروزه برخی از کارشناسان سئوا، ناخواسته و با تمرکز بیش‌ازحد روی الگوریتم به‌جای ارزش‌آفرینی برای کاربر مرتکب کیورد استافینگ می‌شوند. با مطالعه داکیومنت‌های رسمی و آموزشی گوگل، میزان اشتباه رایج به حداقل می‌رسند. معمولاً خطاها به‌خاطر میل به کسب نتایج فوری رخ می‌دهند و همه زحمات را بر باد می‌دهند. حتی متخصصانی که می‌دانند سئو چیست و چگونه انجام می‌شود هم از تله‌های متعدد آن در امان نیستند. یکی از مهم‌ترین دلایل اشتباه، بی‌توجهی به قوانین و دستورالعمل رسمی گوگل است.

در حقیقت وبسایت هایی که به تازگی راه اندازی شده‌اند مانند یک نوزاد در بستر اینترنت هستند که ابتدا لازم است سلامت آنها تأیید شود. به همین دلیل است که چند ماه طول می‌کشد تا سایت‌های تازه راه اندازی شده بتوانند رتبه مناسبی را در نتایج موتورهای جستجو به دست بیاورند. زیرا زمانی که در بالای صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرند می‌توانند ترافیک ورودی وب سایت خود را افزایش دهند و تعداد مشتریانِ خدمات و محصولات خود را نیز با همین روش بیشتر کنند. این مقاله به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این افراد به راحتی می توانستند یک سایت را به کمک یک کلید واژه اختصاصی و ویژه که به طور معمول در پشت گرافیک سایت مخفی شده است، در اینترنت بارگذاری کنند. که در نهایت موجب می‌شد تا موتورهای جستجو این کلید واژه‌های اختصاصی را شمارش کرده و رتبه بهترین وبسایت را به آن‌ها بدهند. تولید محتوا خیلی خوبه، ولی اگه سئو رو رعایت نکنی، محتوای ارزشمندت شاید دیده نشه.

بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا به‌اختصار سئو (SEO)، فرایند بهبود رتبه و میزان بازدید سایت در نتایج موتور جستجو را می‌گویند. سئوی سایت پروسه‌های مختلفی مثل ساختارسازی، سروسامان‌دادن به محتوا و پیکربندی کلی وبسایت را در بر می‌گیرد. می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند.

به بیان دیگر یک محتوا به عنوان نتیجه جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود و باید پاسخی برای سؤال اول باشد و بعد از آن پاسخی برای سؤالات دوم، سوم، چهارم و سایر سوالاتی که ممکن است در رابطه با موضوع مورد نظر مطرح شوند. این اصطلاح مخفف عبارت Search Engine Marketing است که در لغت به معنای بازاریابی موتورهای جستجو می‌باشد. در حقیقت این اصطلاح به یک روش بازاریابی اشاره دارد که با استفاده از تبلیغات پولی انجام می‌شود. این تبلیغات در صفحات نتایج موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود. لازمه‌ی بهینه سازی و سئو یک وب سایت، مراحلی همچون تولید محتوای مناسب و یونیک، تکنیکال سئو، سوشال سیگنال و آپدیت شبکه‌های اجتماعی، لینک بیلدینگ خارجی و داخلی و … است. امروزه مدیران وب سایت ها و صاحبان فروشگاه‌های آنلاین به این موضوع اطمینان دارند که موتورهای جستجوی نظیر گوگل یکی از بزرگترین، معتبرترین و ارزانترین مسیرهای ورود به یک سایت برای کاربران و بازدیدکنندگان محسوب می‌شود.

همچنین، ارائه اطلاعات دقیق درباره مکان و ساعت کاری، جمع‌آوری نظرات و امتیازات مشتریان، و ایجاد محتوای مرتبط با جامعه محلی مهم هستند. سایت‌هایی که از محتوای تکراری و کپی‌شده استفاده می‌کنند، توسط گوگل به شدت جریمه می‌شوند و بهینه‌سازی برای آن‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت. به همین دلیل است که سئوکاران روی تولید محتوای باکیفیت و غیر کپی تاکید دارند. در این زمینه به‌روزرسانی منظم محتوای قدیمی با اطلاعات جدید و مرتبط می‌تواند بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی صفحات ایجاد کند. موتورهای جستجو مانند گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند تا نتایج جستجو را بهبود بخشند و پیگیری و تطبیق با این تغییرات می‌تواند دشوار باشد.

با این کار گوگل محتوای صفحات را مرتبط با نیاز مخاطب هدف شما تشخیص و آن را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می‌دهد. متا تگ، بخشی از کد HTML است که اطلاعاتی درباره صفحه و محتوای آن را به موتورهای جستجو ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل عنوان صفحه، توضیحات مختصر درباره محتوای صفحه، کلمات کلیدی و نوع محتوا (ویدئو یا مقاله) می‌شود. لینک سازی، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فاکتورها در سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو به شمار می‌رود. این فرآیند شامل دریافت بک لینک از سایر وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط به صفحه یا صفحات وب‌سایت شما می‌شود.

اگر می‌خواهید افراد وب‌سایت شما را از طریق گوگل به‌راحتی پیدا کنند، باید اصول سئو را رعایت کنید.اصطلاح بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به ترکیبی از تکنیک‌های داخلی، خارجی و تکنیکال اشاره دارد. موتورهای سرچ هر کدام فرمول خاصی برای رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو دارند. هنگامی که یک استراتژی سئو را اجرا می کنید، وب سایت خود را بهینه می‌کنید تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کسب و کار شما نمایش داده شود. هدف از سئو در دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی این هست که یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل نشان داده شود. این شامل استفاده از تکنیک‌های مختلف برای بهبود وب سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو و مشتریان برای درک بهتر وب سایت شما است. در نتیجه در خلاصه‌ترین تعریف «سئو» را می‌توان به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.

سازگاری نام، آدرس و شماره تلفن کسب وکار در تمام پلتفرم ها و ثبت در دایرکتوری های محلی. برای مثال، مدل AIDA (توجه، علاقه، میل، اقدام) یک سفر خطی را توصیف می کند که از شناخت یک شخص از یک برند شروع شده و با انجام یک اقدام (مثل خرید، دانلود، یا چیز دیگری) پایان می یابد. دومین منبع اینکه درک کنید سئو چیست، بلاگ‌های سرویس دهنده خدمات سئو هستند که شامل بلاگ yoast، بلاگ Moz، searchengineland و backlinko می‌باشند. این منابع، حاوی مقالات راهنما و همینطور تحلیل هستند که در دنیای سئو وجود دارند. یادگیری اینکه سئو چیست یک پروسه طولانی مدت است اما در این بخش از مقاله ما قصد داریم تا مراحل یادگیری سئو را به طور مختصر و کوتاه با شما بررسی کنیم.

از سوی دیگر، ابزارهای دیجیتالی مانند سئو به شما این امکان را می‌دهد تا با بهینه‌سازی وب‌سایت خود، مشتریان بسیار خاصی را هدف قرار دهید تا در جست‌وجوهای کلمات کلیدی مورد نظر خود و حتی برای افراد یک منطقه و یا زبان خاص نشان داده شود. چه کسب و کار شما یک شرکت بزرگ چندملیتی باشد یا یک استارت آپ نوپا، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال ایفا می کند. این یکی از دو ستون اصلی است که اکثر کمپین های بازاریابی آنلاین بر روی آن ساخته شده اند (دیگر بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO) سئو می تواند به کسب و کار شما برای ایجاد حضور آنلاین و رشد ارگانیک کمک کند. در هر دو روش، شانس سایت برای دیده شدن افزایش می یابد اما تفاوت سئو و تبلیغات ادوردز در این است که سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) است. در مقابل تبلیغات ادوردز از راه های تبلیغات سایت در موتور جستجو (گوگل) است و هزینه بر است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری