نقش شاتون و پیستون خودرو و نشانه های خرابی
حساس توجه به این که مراحل احتراق در محفظه احتراق به شدت پیچیده می باشد و کوچکترین برآمدگی یا این که فرورفتگی در پیستون ، بر شکل و نوع احتراق اثر گذاری می گذارد ، در بعضا از خودروها علاوه بر فرم هایی که در بالا به آن اشاره شد ، فرم های پیچیده و بهینه ای به سطح بالای پیستون می دهند. این قطعه، استوانه ای رخ میباشد که به شاتون متصل می شود و از روش جریان رفت و رجوع و برگشت در سیلندر کار می کند. همین پیستون عمده در موتور های مسابقه ای و موتور هایی که در معرض توشه سنگین قرار دارا هستند استعمال می شود. از چدن یا این که فولاد غالبا در ساختار پیستونهای موتورهای سنگین که به شتاب دوچندان و عجله آنی نیاز ندارند استعمال میشود. این قسمت مرحله بالایی پیستون هست غالبا دایرهای صورت می باشد و نیروی ساخت شده توسط سوخت مستقیما روی آن وارد میشود سر بعضی از پیستونها خصوصا پیستونهای موتورهای دوزمانه و موتورهای دیزلی فرمدار ساخته میشود. در فرایند کاری موتور و در وقتی که کار انفجار ادغام سوخت و هوا روی میدهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محیط به وسیله سرسیلندر، بایستی گزیده وجود داشته باشد که بتواند اصلی حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند. پیستون: استوانه توخالی سربسته ای است که نیروی احتراق را بوسیله شاتون به میل لنگ منتقل مینماید . چرا که دارای کوتاه کردن شاتون فاصله پیستون و میللنگ کاهش از مدام شده است. بدین منظور پیستون حساس حرکات خود در آغاز منجر ورود هوا و یا این که ترکیب هوا و سوخت به باطن سیلندر میشود (در هنگام حرکت به سمت پایین) ، آن گاه سبب ساز فشرده شدن مخلوط ذکر شده میگردد و در ضمن به نحو راضی بودن گزیده از نشت کردن گازها پرهیز مینماید (در زمان حرکت رو به بالا) ، پس از فعالیت احتراق انرژی آزاد شده به وسیله پیستون جذب شده و اصلی کمک شاتون به میل لنگ منتقل میگردد. شاتون نقش مهمی در حرکت دورانی دارد و پیستون قطعهای استوانه صورت است که به شاتون وصل میشود و حرکت رفت و برگشتی در سیلندر دارد. این کاربر متحرک که یک سر آن درون محوطه سیلندر هست و از تحت به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، پیستون نام دارد. شکل سر این پیستون ها ، به حرکت مواد سوختی در اتاق احتراق جهت انفجار خوبتر یاری میکند. نصیب سر پیستون که محل قرار گرفتن رینگ های آن میباشد کاملا دایره ای صورت است و در معرض حرارت بیشتری قرار دارد. همین شیار در قسمت بالای پیستون و همینطور در تحت رینگ روغنی، وجود دارد. این قطعه، درون رخنه های موجود در بوش سیلندر به صورت عمودی حرکت می کند. شیار عمودی ضمن ساخت حالت ارتجاعی در بدنه پیستون در موقع انبساط نصیب راهنمای پیستون را مراقبت می کند.شیار در مقابل انبساط دوچندان عکس العمل نشان داده،بر بدنه پیستون،در قسمتی که محور های گژن پین قرار دارد، توشه زیادی وارد نمی شود.بیشترین نیرو به دامنه فعال پیستون که در سطوح عمود بر تکیه گاه گژن پین میباشد وارد می شود. چنانچه اصطکاک بین سیلندر و پیستون زیاد باشد، پیستون به درستی حرکت نمیکند که آسیبهای متعددی را به همراه خواهد داشت. در برعلیه پیستون های آلومینیومی ریختهگری انبساط زیادی دارا هستند که چنانچه متناسب حیاتی سیلندر و محفظه احتراق نباشد دردسرساز میشود. می شود. به این منظور پیستون را به قشرهای نگهدارنده آغشته می نماید تا مقاومت پیستون در مقابل سایش افزایش یابد واجب به ذکر میباشد که بعضی از همین پوشش ها مانند پوشش گرافیتی، روغن را در خویش نگه می دارند. پیستونها چدنی گاهی اوقات اساسی قلع یا این که یک فلز منحصربهفرد روکش داده میشوند تا جلای صافتر و مقاومت بهتری در درمقابل فرسودگی به وجود آورند. بدیهیست که در بلوک سیلندر یک اتومبیل ، به تعداد پیستون های آن بوش سیلندر تعبیه شده می باشد بنابراین هرچقدر تعداد پیستون های یک ماشین بیشتر شود ، حجم و ترازو بلوک سیلندر آن ماشین نیز ارتقاء پیدا می کند. تانکهای میانگین حیاتی 24 سیلندر بوده در صورتی که تانک اورلورد آمریکا 64 سیلندر می باشد که به عنوان بزرگترین و مخوفترین تانک شناخته شده می باشد . طراحی صحیح و متناسب این بخش نسبت به سیلندر و محیط احتراق در کیفیت اختلاط هوا و سوخت، احتراق و در عاقبت توان ایجاد شده به وسیله موتور اثر گذاری دارد. ولی به دلیل امکان بالای انبساط پیستون های آلومینیومی بایستی لقی بیشتری در بین همین جور پیستون و سیلندر در لحاظ گرفته شود. در حالی که پیستون ساخته شده به وسیله آهنگری بدنه ای فشرده و متراکم دارد و حدود ۷۰% مقاومتر از نوع ریختگی آن است. زمانی که شما همین مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در ارتباط اهمیت بوش پیستون تبریز وب پیستون ایران تبریز تارنما خود باشید.